Een vreemde eend in de bijt

 

Hoofd

 

 

 

 

 

 

 

Toen ik tijdens de slotrit door het Brabantse landschap reed, bedacht ik dat het wel zo leuk zou zijn om een bijdrage aan Z-Files te leveren en mijn Z8 …en ook een beetje mijzelf….aan mijn mede–clubgenoten voor te stellen.

Om maar te beginnen, waar het minst over te melden is J : Ik ben bijna 62 jaar geleden als Ton van Bochove in Den Haag geboren. Ik ben al bijna 39 jaar met Ien getrouwd en wij hebben een zoon van 32 jaar. Inmiddels ben ik grotendeels uit het werkzame leven gestapt en ik ben nu vooral bezig met nuttige- en “de goede dingen des levens”.

Een van die goede dingen is het genieten van een zeer mooie en bijzondere BMW Z8. Het genieten kent veel kanten, waar het rijden natuurlijk het mooiste en allerbeste is (dit eerste seizoen al bijna 10.000 km), maar waar het tip-top en het in originele staat houden van de auto en de jacht op Z8 Automobilia net zo leuk is.

De aankoop

Misschien is het bij meerdere van jullie ook zo gegaan: je was op zoek naar een oldtimer, maar het werd een youngtimer omdat………

In mijn geval waren het twee linkerhanden die mij afhankelijk maakten van een “mannetje” of van een garage die je niet kent enz. Uiteindelijk voorzag ik meer sores dan plezier en heb ik de autowens even op een zeer laag pitje gezet totdat de Z8 in beeld kwam. En ik weet nog het moment waarop dit gebeurde: ik stuurde vorig jaar mijn zoon een foto van de schitterende Z4 Zagato die in 2012 op het Villa d’Este evenement werd getoond. Ik googlede nog even verder voor meer foto’s en zag toen de Z8, een prachtige auto met de uitstraling van een oldtimer en alle voordelen van een hedendaagse auto ….die moest het worden!

Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wilde niet alleen een Z8, maar ook een originele NL auto met volledige onderhoudshistorie en die liggen op de bekende autosites niet voor het opscheppen. Later kwam ik er achter dat er in NL maar 71 origineel op kenteken gesteld zijn, dus het is ook niet zo verwonderlijk dat ik niets kon vinden.

Na veel googlen kwam ik op een kleine handelaarssite terecht en daar stond hij bij BMW Dusseldorp in Apeldoorn …..de 27-GX-FT.

Een afspraak was gauw gemaakt en daar zag ik voor de tweede maal in mijn leven een BMW Z8. Hij zag er uit als nieuw met een kleine 25.000 op de teller. De auto was al 6 jaar in bezit van de familie Dusseldorp maar had in die tijd maar 2.000 km gereden. De eerste eigenaar – die de auto bij BMW Smudde in Almelo op 12 april 2001 geleverd had gekregen – had er 23.000 km meegereden in 6 jaar tijd. Hij was dus net ingereden

Z8

Na de eerste rit was ik meteen verkocht ……het open rijplezier….de roffel van de V8 motor …handtam op kleine weggetjes, maar een beest op de snelweg door zijn 4,7s/100km en 400 pk.…en verder was het zo’n mooi ontworpen auto

Gezien het bedrag dat er mee gemoeid is moet je zeker weten dat de auto 110% is. Het grote vraagteken bij een Z8 is of hij “recht” is.

De auto is namelijk volledig van (het zachtere) aluminium gemaakt, hetgeen er voor zorgt (samen met de specifieke “space frame” bouwwijze) dat een zeer hoge stijfheid ontstaat, waardoor deze cabrio absoluut niet tordeert. Maar het zachtere materiaal kan er in bepaalde gevallen (door rijstijl, slecht wegdek, maar ook een stoeprand) ook toe leiden dat op de plek waar de veerpoten op het chassis vastgezet worden verbuigingen optreden. Gelukkig had mijn auto daar geen last van en de door BMW nageleverde chassisversterker is nu voor de zekerheid ingebouwd.

 De Auto

Het idee voor de de Z8 ontstond in 1993 toen Eberhard von Kuenheim afscheid nam als voorzitter van de Raad van Bestuur van de BMW AG. Tussen zijn ‘scheppingen” (o.a. 3,5,7 serie) stond ook een BMW 507 opgesteld. Von Kuenheim vroeg zich af hoe deze auto eruit gezien zou hebben als hij net zo als de andere BMW’s als serie doorgebouwd zou zijn .

Oud

 

 

 

 

 

Aangezien het nieuwe Millennium er aan kwam en er al de gedachte voor een speciale Millenniumauto bestond, was een opdracht voor de ontwerpafdeling onder leiding van Chris Bangle snel geformuleerd. Zijn ontwerpers kregen de vrije hand om een opvolger van de 507 te ontwerpen. De auto zou rond het jaar 2000 in een zeer kleine oplage voor een selecte groep van kopers verkrijgbaar moeten zijn. Een paar jaar later werd in 1997 de concept-car tentoongesteld op diverse autoshows.

 

Z8 op show

 

 

 

 

Het ontwerp kreeg veel bijval van de vakpers en bezoekers van de autotentoonstellingen. Dit leidde ertoe dat de concept-car bijna onveranderd in productie ging.

 

 

 

 

 

De Z8 “Manufaktur”

Door de kleine oplage ( aanvankelijk 5000 stuks, het werden er met de Alpina’s mee 5703) werd besloten om de auto in een kleine unit (100 man in 2 dagploegen) in München met de hand te gaan maken . De carrosserie kwam uit de fabriek in Dingolfing. Speciaal opgeleide aluminiumlassers zetten een puzzel van 400 stukken aluminium in elkaar. Daarvoor werd 57 meter lasnaad en 1000 nieten met de hand gezet

Fabrikage

 

De S62 motor kwam van de BMW M GMBH waar de 400 pk/ 500 nM motor door vakspecialisten met de hand in elkaar werd gezet. Deze V8 motor is ook in de M5 (E39) te vinden. Interieurcomponenten zoals stoelen, dashboard enz. werden door externe leveranciers aangeleverd.

 

Al deze onderdelen kwamen in de “Manufaktur” bij elkaar, waar een groep van speciaal geselecteerde handwerkslieden de auto in elkaar gingen zetten. Per dag verlieten tussen 2000 en 2003 ongeveer 10 auto’s de “Manufaktur” op weg naar de klant. De auto had dan 31 werkstations gepasseerd, waar hij gemiddeld 50 minuten had gestaan.

 

Fabrikage 2

Van de 5700 geproduceerde auto’s zijn er 3000 voor Duitsland gemaakt, 2000 ( inclusief 555 Alpina’s) voor de USA en 700 voor de rest van de wereld. De rest van de wereld bestond hoofdzakelijk uit Europa, Rusland en Japan.

 

Momenteel staan er in Nederland ongeveer 120 Z8’s geregistreerd. Van de oorspronkelijke 71 auto’s zijn er ongeveer nog 60 in Nederland en ongeveer 10 daarvan zijn nog in handen van de oorspronkelijke koper.

Ik zou nog wel even door kunnen gaan, maar het lijkt mij verstandig om nu maar te stoppen  Mochten er nog vragen zijn, mail ze naar zet.acht@gmail.com en je krijgt antwoord en verder hoop ik volgend rijseizoen met veel van jullie over onze mooie Z- auto’s te kunnen praten en er van te genieten!

 

Z8 lamp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z8 op brug