Ontspannen achter het stuur

Spanning achter het stuur we maken het als bestuurders bijna dagelijks mee. Vaak hebben we zelf niet door waar die spanning vandaan komt. Iedereen heeft een eigen rijstijl en een houding waarin hij/zij zich prettig voelt. Door de jaren heen ontwikkel je een eigen houding en rijstijl.

Nadelen zelfontwikkelde houding
Een voor jouw misschien prettige zit of stuurhouding hoeft niet per se ontspannen te zijn.
Het werkt vaak zelfs averechts, hoewel dit in eerste instantie meestal niet zo voelt.
Een snelle, alerte correctie is vaak niet goed uit te voeren met alle gevolgen van dien.

Spanningsverhogende houdingen:

  • Linker elleboog op de deur leggen
  • Rechter elleboog op de armsteun laten rusten
  • Met de linkerduim en wijsvinger sturen
  • Met één hand sturen
  • De linkerhand ondersteund het hoofd
  • Linkervoet staat niet op de voetsteun ( bij de meeste auto’s is dit links voorin de hoek)
  • Knieën vinden nergens steun
  • Rechtervoet maakt een te kleine hoek in het enkelgewricht
  • Linkervoet zweeft ergens op de grond tussen de koppeling en de rem
  • Je zit scheef op je stoel op één bil
  • Met gestrekte ellebogen rijden
  • In het stuur knijpen
  • Stuur onderaan vastpakken
  • één hand op de pook en één aan het stuur
  • Met opgetrokken schouders rijden
  • Rugleuning te ver naar achteren of naar voren

Maar het zit zo lekker
Voor diegene die geen last hebben van spanningen tijdens het rijden is er weinig aan de hand. Je komt misschien wat vermoeider aan op de plaats van bestemming maar dat is dan ook alles. Je begrijpt natuurlijk ook dat als je wel last hebt van spanningen achter het stuur dat het herkenbaar is in één van de bovenstaande punten. Doe er je voordeel mee en probeer eens een juiste houding aan te nemen.

Vaak wuiven we de klachten weg met ouderdom of slijtage wat vaak niet terecht is. Met name de rugklachten komen veel voor, vraag een willekeurige fysiotherapeut en waarschijnlijk zal de eerste vraag zijn: Heb je een portemonnee in je kontzak zitten tijdens het rijden? Zo ja, dan zit je (al vaak jaren) scheef op je stoel, wat zorgt voor rugklachten.
 Haal je broekzakken leeg voordat je in de auto stapt en gebruik de lendensteun als je die hebt (dat is die bobbel in je rugleuning voor de onderrug)

Stuurhouding
Een juiste zit/stuurhouding is het meest onderschatte onderdeel van het autorijden. Je stapt in, zet de spiegels even goed en weg zijn we. Zo gaat het meestal. Zonder de juiste aandacht te geven aan de zithouding en/of stuurhouding heb je niet het juiste gevoel en controle over de auto. Zit je te ver naar achteren dan voel je niet wat de auto doet en je zicht is niet optimaal naar voren. Je kijkt als het ware tegen je dashboard aan. Dan hebben we nog de andere stuurhouding, dat is diegene die met de neus op het voorraam plakt. Deze mensen willen alles heel graag zien. Nadeel is dat je geen stuurvrijheid hebt wat ervoor zorgt dat uitwijken bijna niet mogelijk is.

Hoe dan wel?
Belangrijk is dat je ontspannen in de autostoel zit. Als eerste stel je ook de stoel in op de juiste afstand en verstel je daarna pas je spiegels.

Afstand:

  • Trap met je linkervoet het koppelingspedaal in tot de bodem, je knie moet dan licht gebogen zijn
  • Leg je linkerhand bovenop het stuur ( 12 uur) je pols moet dan op het stuur rusten en je hand licht over het stuur heen vallen. Schouderbladen houden contact met rugleuning

Stuurhoogte:
Bij veel moderne auto’s kan je het stuur in hoogte en diepte verstellen, dit kan je helpen bij punt 2. Let op dat het stuur niet te laag of te hoog staat.

Zithouding:

  • Als je zit dan moet er een vuist tussen je knieholte passen en de stoel
  • De rug heeft volledig contact met de rugleuning en de bovenkant hoofdsteun is gelijk aan bovenkant hoofd
  • Als je het fijn vindt zoek dan met je rechterknie steun tegen de middenconsole
  • Zet de linkervoet zover mogelijk aan de linkerkant vaak is hiervoor een voetsteun aanwezig
  • Als het lukt ook met de linkerknie steun zoeken

Stuurhouding:

  • Kwart voor drie, laat je ringvingers in de “spaken” van het stuur hangen en de duimen op het stuur
  • Gebruik zoveel mogelijk de doorgeef methode tijdens het sturen

Zithouding:
Een goede zithouding instellen kan dus wel even tijd in beslag nemen. NEEM DEZE TIJD!

Wat is het effect?
Door de bovenstaande punten toe te passen zie je misschien al een klein beetje wat je aan het doen bent. Je zoekt namelijk zoveel mogelijk contact met je auto. Kijk maar naar je knieën, duimen op het stuur, volledig rug contact en stuurhouding. Als we een kijkje gaan nemen bij de professionals dan zien we dit ook terug. Let maar eens op bij de formule 1 of rally’s zelfs directiechauffeurs rijden op deze wijze en dat is niet voor niks! Zij willen precies voelen wat de auto doet ofwel CONTROLE

Bron: RELAXED DRIVING©